Italie bye bye en zuruck in die Schweiz

4 mei 2012 - Basel, Zwitserland

Camper vol stroom, schoon water en bevrijd van alle onsmakelijke grijze en zwarte vloeistof. Volgeplempt met diesel - in Zwitserland want daar goedkoper (!) dan in Italie.

Mooi weer. Drie fietsen eraf en de oudste kinderen per velo de berg af gejaagd, vijftien kilometer onafgebroken bergaf van Jolki Polki naar DomoDOSsola (let op, klemtoon luistert nauw bij Italiaans, heb ik geleerd). Feestelijke bergafrit met veel gegiechel en ruim voor de camper gefinished bij het stadsbord.

Kwijlend lopen winkelen in  enorme Italiaanse Carrefour (heus) met slechts klein uur de tijd - mijn idee van een kwelling, had daar best twee of drie uur stuk gekregen - en dan waarschijnlijk vierhonderd euro af moeten rekenen en aanhanger moeten lenen. Wat een keus, wat een lekkere dingen, wat zijn wij een treurig calvinistisch volkje soms.

Terug over de Simplon Pas maar nu met prachtig weer; skitterend. Op top even gestopt voor plasje, fotootje en korte flirt met Zwitserse Korporaal. Naar Brig, eigenlijk Brigerbad, vanwege spectaculaire thermenbad met langste glijbaan van Europa en allerlei wildwateractiviteiten.

Camping ernaast, wat wil mens nog meer. Nou, misschien dat de glijbaan ook in het voorseizoen aanstaat. Desondanks: knderen en vrouw genoten van zwembad, pa van de rust - want niet mee. Fijn teennagels geknipt en daarna eten klaargemaakt; Italiaanse delicatessen immers, lekker spelen. Wel eerst de handen gewassen, wees gerust.

Volgende ochtend, vandaag dus (- maar voor jullie gisteren want ik schrijf dit 's avonds - deja vu, trouwens, voor de volgers van dit blog tijdens de USA reis) de Riedleralp opgegaan met de kabelbaan. 1950 m, moooooooiiiiiii weer, zie foto's. Zwitsers zijn in het voorseizoen wel luie donders trouwens; alles is dicht, in verherbouw, aan het restocken of onbereikbaar; in de winter kunnen ze sneeuwschuiven als de beste maar als wij in mei komen zijn er allerlei passen dicht en hangbruggen onbereikbaar.

Gelunched in de zon op 2200 meter, uitzicht verpletterend, ik ben dol op de bergen. Hier in Zwitserland lijken ze op de een of andere manier nog net iets steiler, dramatischer en scherper dan in Oostenrijk. Misschien komnt het door het jaargetijde, ben nog nietr in het voorjaar in de bergen geweest als er nog zo veel sneeuw ligt.

Hierna stukje rijden, stukje autotrein, stukje rijden. Nu in Sursee, als te verwachten bij de See - de weet ik niet precies klein seetje boven Luzern. Fijn klein campinkje, alle kinderen - ja ook Matje en Roosje - spelen al een uur enthousiast verstoppertje in het speeltuintje.

Dit niet nadat er juichend was gestopt bij de MacDonalds. Ik zie een M!!! sprak de oudste van het stel, miss Blasé 2012. En vooruit, omdat het zo lekker is, nog even zeiken over de Zwitserse Franc: ik heb zojuist 12 (TWAALF!!!) euro per Big Mac Menu betaald. Zonder - smerige- mayo. Ik zal het er niet meer over hebben.

Morgen Basel, misschien tóch museum, door naar Frankrijk - even supermarchéetje in, rest boodschappenkratten moet ook nog vol - en dan richting Luxemburg. Zondag dan nog kort ritje naar de casa.

Zojuist mailtje van garage over de auto - nou dan weet je het wel. Giro 3968581, alle beetjes helpen.

1. Jeroen:
    4 mei 2012
    Ben jaloers op je kerel, prachtige omgeving daar, zou er graag zijn...
    Leuke blogs om te lezen ook, maar afgeknipte teennagels gaan me misschien (nog niet geheel zeker hierover) net te ver...

Geniet nog van de komende dagen,

Groeten aan il familia...
  2. Dionne Akkermans:
    5 mei 2012
    Hallo allemaal,
    Wat een mooi verhaal weer, vooral dat mijn dochter nog verstoppertje speelt, dat is toch heerlijk! Veel plezier nog de laatste dagen, geniet er nog lekker van! En misschien maar niet meer naar de Mac, maar gewoon op zo'n campingbrandertje ratjetoe maken of zo.....
    Groetjes, Dionne